Voor vertrek - Reisverslag uit Vlierden, Nederland van Marly Paassen - WaarBenJij.nu Voor vertrek - Reisverslag uit Vlierden, Nederland van Marly Paassen - WaarBenJij.nu

Voor vertrek

Door: Marly van Paassen

Blijf op de hoogte en volg Marly

07 April 2016 | Nederland, Vlierden

Hallo iedereen,

Mijn eerste verhaal. Het is bijna zo ver nog één nachtje slapen en dan begint mijn grote avontuur waar is super lang naar toe heb geleefd. In dit eerste verhaal wil ik jullie even bij praten over mijn stage. Ik ga 15 weken stage lopen bij Agriterra in Kenia. Ik zit nu in mijn derde jaar van de HAS, opleiding Bedrijfskunde Agribusiness, in Den Bosch. Ik vertrek vrijdag 8 april en kom donderdag 21 juli terug.

Agriterra
Agriterra is een organisatie die boerenorganisaties en coöperaties in ontwikkelingslanden helpt/adviseert om zich verder te ontwikkelen. Het doel van Agriterra is het verlagen van armoede in ontwikkelingslanden. Agrarische bedrijven hebben invloed op demografische en economische groei in de ontwikkelingslanden, dit komt omdat het grootste deel van de beroepsbevolking werkzaam is in de agrarische sector. Agriterra wordt gesteund door de Nederlandse overheid. De belangen vanuit de Nederlandse overheid om Agriterra te steunen zijn het zeker stellen van mondiale voedselzekerheid in 2050 voor 9 miljard mensen. Daarnaast is Nederland een klein land met heel veel agrarische kennis. Qua productiviteit kan er veel van Nederland geleerd worden, om deze reden wordt er kennis gedeeld met andere landen.
In Kenia is Agriterra al enkele jaren actief, momenteel zijn er vier werknemers van Agriterra in Kenia werkzaam. Kenia valt onder het Oost Afrika project van Agriterra. In Kenia zijn acht coöperaties aangesloten bij Agriterra. Deze acht coöperaties ontvangen gratis advies van Agriterra waardoor zij zich verder kunnen ontwikkelen. Vorig jaar is er een bijeenkomst georganiseerd waarbij de coöperaties voorlichting hebben gekregen over manieren om de melkproductie te verhogen, het managen van voorlichtingsactiviteiten en het vergroten van de melkproductie naar de coöperaties.

De opdracht
Het doel van de opdracht is om de jaarlijks verwerkte melkvolumes bij de coöperaties te verhogen, dit door middel van advies aan de leden en de coöperaties. De stage begint met een deskresearch naar de manier van werken van de acht coöperaties. Wat doen deze coöperaties om de melkvolumes te vergroten? Bij welke coöperaties lukt dat en waar wordt dat door veroorzaakt? Vervolgens wordt er een bezoek gebracht aan de acht coöperaties om deze in de praktijk te zien werken en te onderzoeken wat daar nog verbeterd kan worden. Er worden dan zowel bezoeken gebracht aan de coöperaties als aan de melkveehouders die aangesloten zijn bij de coöperaties. Daarna wordt er een advies geformuleerd voor deze acht coöperaties om hun melkvolume te vergroten en een betere marktspeler te worden. Als de coöperaties groeien krijgen de boeren meer betaald voor hun melk en vindt er locale economische groei plaats.

Kenia
Een paar leuke feitjes over Kenia:
- Kenia ligt op de evenaar
- Kenia is 14 keer zo groot als Nederland
- Kenia heeft geen seizoenen, maar een lang en een kort regenseizoen. Wanneer ik er ben is het lange regenseizoen van april tot juni. Na juni wordt het nog warmer er droog.
- In Kenia is Engels de eerste taal, de tweede taal is Swahili.
- Kenia heeft ruim 40 miljoen inwoners
- Van de totale bevolking is 42% jonger dan 15 jaar, in Nederland is dit 17%.
- Van de beroepsbevolking van Kenia werkt 79% in de landbouw, in Nederland is dat 2%.
- Het bruto binnenlands product van Kenia is € 1125 per persoon in Nederland is dat € 29.600 per persoon.

Hoe ga ik naar Kenia.
Ik ga heel open naar Kenia toe, er zullen vast wat grenzen verlegt moeten worden. Ik kijk er naar uit om veel nieuwe dingen te leren en te zien. In de eerste week of weken denk ik wel een klimaat- en een cultuurshock mee te maken. Verder zullen er vast moeilijke momenten komen, maar ik weet waar ik het voor doe en dat is: dat ik terug kan kijken naar een super leuke en vette tijd.

O ja ik ga niet naar huis zonder dat ik de Big Five heb gezien. En dat zijn de neushoorn, de leeuw, de olifant, de luipaard en de buffel

Ik hoop dat jullie mijn verhalen mooi en interessant gaan vinden.

Groetjes
Marly

  • 07 April 2016 - 09:08

    Hetty:

    Heel mooi geschreven Marly! Leuk die achtergrond informative erbij! En let op, als het op de evenaar ligt moet je echt goed zonnebrand smeren!! Goede reis alvast! Groetjes

  • 07 April 2016 - 17:13

    Marly Van Paassen:

    Bedankt voor de tip Hetty. Ik heb genoeg zonnebrand bij me, nu het smeren niet vergeten ;). Groetjes!

  • 07 April 2016 - 17:52

    Willeke:

    Mooi verhaal en ik ben nu al trots op je! Gaat je zeker allemaal lukken en vergeet er vooral niet van te genieten! Liefs Willeke

  • 07 April 2016 - 18:18

    Marly Van Paassen:

    Dankje lieve Willeke!

  • 07 April 2016 - 18:24

    Ome Jan:

    Veel succes Marly.

  • 07 April 2016 - 20:28

    Marja:

    Marly een hele mooie tijd toegewenst!!!

  • 07 April 2016 - 22:07

    Tante Annie :

    Wat een mooi verhaal!
    Een heel mooie fijne en leerzame tijd.

  • 08 April 2016 - 12:50

    Tante Jolanda:

    Hey Marly mooi verhaal! Goeie reis!

  • 09 April 2016 - 07:52

    Marly Van Paassen:

    Dankjewel iedereen. Ik ben veilig aangekomen in Nairobi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marly

Derdejaars studente Bedrijfskunde Agribusiness aan de HAS hogeschool in Den Bosch

Actief sinds 29 Maart 2016
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 8693

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 21 Juni 2016

Stage Kenia

Landen bezocht: