Vijfde stage week, mijn verjaardag en de vakantie - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marly Paassen - WaarBenJij.nu Vijfde stage week, mijn verjaardag en de vakantie - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marly Paassen - WaarBenJij.nu

Vijfde stage week, mijn verjaardag en de vakantie

Door: Marly van Paassen

Blijf op de hoogte en volg Marly

22 Mei 2016 | Kenia, Nairobi

Maandag 9 mei
Maandag ochtend ging de wekker om half 8. Was zondag al aangekomen in Meru, dus hoefde niet zo lang te reizen naar de coöperatie. Mijn vierde coöperatie is Meru Central Dairy Cooperative Union, zie verder informatie hieronder.
Om half 10 waren Hillary, mijn collega die me ging introduceren, en ik op het bedrijf. Mijn dag bestond uit verschillende gesprekken met onder andere met iemand van de CHIO, de Financial manager, de office administrator en de hoofd extension team. Na een verlate lunch werd ik mee genomen naar een demofarm. Was zeer interessant om te zien, was echt een voorbeeld bedrijf die dingen uitprobeerde.
Uiteindelijk was ik half 8 weer in mijn hotel. Was een vermoeiende, maar interessante dag. Was even een pizza wezen halen en ’s avonds mijn blog geschreven op mij hotelkamer. Het was snel weer tijd om te gaan slapen.

Meru Central Dairy Cooperative Union :
140.000 liter melk per dag
Meer dan 12.000 leden en er zijn ongeveer 10.000 leden actief
Meru Central Dairy Cooperative Union bestaat uit 28 kleinere coöperaties
Ze hebben demofarms, twee SACCO’s (een coöperatieve bank) en een K.I. afdeling.

Dinsdag 10 mei
Dinsdag ochtend werd ik 7.45 uur verwacht op de coöperatie. Door het verkeer was ik er 10 minuten later. Niemand te bekennen. Hebben ze blijkbaar elke ochtend tussen half 8 en 8 een meeting met al het personeel. Ze bespreken de dag en bidden samen. Uiteindelijk heb ik zitten wachten tot 9 uur á half 10 voordat het duidelijk was wat ik deze dag kon gaan doen.
De ochtend heb ik data op kunnen vragen bij verschillende afdelingen. Het is best een groot bedrijf en iedereen heeft zijn eigen taak, dus dat was wel even wennen.
’s Middags ben ik met een van de extension medewerkers mee op pad geweest. We zijn naar drie bedrijven geweest. Ik vind het mooi om te zien dat er verschillen zijn per coöperatie op boeren niveau. Bij de ene coöperatie hebben alle boeren koematrassen en bij deze coöperatie hebben ze allemaal zakken met zaagsel waar de koeien op slapen.
Deze keer was ik niet zo laat thuis, maar toch was het al half zes. Even ergens kip gegeten en ’s avonds op mijn hotel kamer gewerkt aan mijn rapport. Heb namelijk geen internet op mijn hotel kamer.

Woensdag 11 mei
Woensdag ochtend was ik mooi op tijd op de coöperatie, kwart voor 8, op tijd voor de ochtend meeting. Samen gezongen, gebeden, en dagelijkse zaken besproken. Ik “de witte” werd ook even voorgesteld. Kwart over 8 was de meeting afgelopen. Er werd verteld dat ik zo werd op gehaald door een van de extension medewerkers waar ik die dag mee op pad zou gaan. Ik vroeg, als ik toch moet wachten kan dan iemand mij een rondleiding geven door de fabriek, maar dat kon niet want ze kwam zo. Uiteindelijk heb ik zitten wachten tot kwart voor 1. Dus 4,5 uur. Ondertussen wel met verschillende mensen zitten kletsen over interessante onderwerpen. Maar wachten duurt lang.
Uiteindelijk ben ik ’s middags met de extension medewerker naar 1 van de 28 kleinere coöperaties geweest en 4 boeren.
Ik was mooi op tijd bij mijn hotel, om 5 uur. Eerst even gebeld met mijn oppaskindjes en ouders, want mis ze!
’s Avonds is er nog een collega, van deze coöperatie, langs gekomen. Eerst wat in de lobby van mijn hotel gedronken en later heeft hij me mee genomen naar zijn huis. Leuk om een Keniaans gezin te zien. Hij woonde samen met zijn vrouw, dochter van 5 en een nanny/huishulp.

Donderdag 12 mei
Donderdag ochtend was ik nog eerder op de coöperatie, half 8. Ik was een van de eerste in de boardrome, waar elke ochtend de meeting plaats vind. Ik vond woensdag ochtend al speciaal om de meeting mee te maken, maar deze keer was nog specialer. Er blijven maar mensen binnen komen en op eens stond er een vrouw op en begon te zingen. Snel genoeg stond iedereen. Uiteindelijk was iedereen binnen en begon de meeting, maar voor de meeting begon gebeurde er iets heel raars. De vrouw die de meeting elke dag leid, vertelde tegen een deel van de groep, die een van de eerste binnen was, dat ze de zaal moesten verlaten. Andere mensen mochten op hun plaats gaan zitten. Vervolgens mocht de groep weer binnenkommen, maar moesten blijven staan. En uiteindelijk zat de vrouw die meeting leid de hele tijd op haar telefoon, behalve als ze wat moest zeggen. De meeting was weer klaar om kwart over 8.
Ik had om 9 uur een afspraak. Helaas moest ik weer wachten tot 12 uur. Dus hij was 3 uur te laat. Ik ben voortaan wel gewoon om één uur te wachten, maar langer dan 1,5 uur begint toch wel te vervelen. Uiteindelijk ben ik ’s middags nog naar 4 boeren geweest en een training bijgewoond.
’s Avonds was ik uitgenodigd om bij een van mijn collega’s van deze week te komen eten. Het was een hele ervaring en heeft me weer even met beide voeten op de grond gezet. Ze is getrouwd met een priester en samen hebben ze twee kinderen. Hun huis bestaat uit twee ruimtes. Een ruimte is de woonkamer/keuken en in de andere ruimte slapen ze alle vier. Dan besef ik heel goed hoe goed we het hebben in Nederland. Zelfs 2,5 jaar geleden toen we ons huis aan het verbouwen waren en achter in de schuur leefde hadden we het zelf nog beter dan sommige mensen hier.
Onder andere hebben we het gehad over hun inkomen. Hij verdient niks, alleen geschenken, of de priester noemde het offers van zijn kerkbezoekers. Zij zorgt dus voor het inkomen. Per maand verdient ze ongeveer 100 euro. Dat kwam wel even binnen.
Wat een dag en wat veel indrukken.

Vrijdag 13 mei, mijn verjaardag
Mijn verjaardag begon super. Mijn oma had een verjaardagskaart meegegeven. Dus die kon ik die ochtend open maken, super lief. Kwart voor 7 begon mijn reis naar Eldoret, waar ik mijn verjaardag met mijn Nederlandse vrienden zou gaan vieren. Ik was uit er vanuit gegaan dat ik er 10 uur over zou doen. Helaas viel het reizen met de matatu (minibusjes van 15 personen) tegen en heb ik er uiteindelijk dikke 14 uur over gedaan. Was uiteindelijk kwart over 9 in het restaurant. Waar mijn Nederlandse vrienden op me zaten te wachten, met een verjaardagstaart en een cadeautje. Die avond wat gegeten en gedronken.

Zaterdag 14 mei
Zaterdag ochtend begon de dag vroeg, om 6 uur werden we opgehaald. We wilde graag de Mount Elgon gaan beklimmen. Om 8 uur waren we in Kitale waar we Lei en Sofie zouden ophalen. Daar maar eerst met z’n allen ontbeten. Uiteindelijk waren we 10 uur in het Mount Elgon National park. Uiteindelijk hebben we besloten om toch niet de Mount Elgon te gaan beklimmen, maar de volgende activiteiten te gaan doen: dieren spotten (hadden gehoopt op olifanten), olifanten grotten te bekijken en een kleinere berg te beklimmen.
Uiteindelijk hadden we nog tijd om het stage bedrijf van Hendrik te bezoeken. Eindelijk een melkveebedrijf met een Nederlandse omvang, in plaats van 1, 2 of 3 koeien, maar liefst 125 koeien. Een serrestal met een melkstal. Wel op zijn Keniaas, maar mooi om te zien. Was wel onder de indrukken van de 80 werknemers.
’s Avonds lekker wezen uit eten en weer eens echt opstap geweest.

Zondag 15 mei
Zondag ochtend moesten we natuurlijk bijkomen van de leuke zaterdag avond. ’s Middags heerlijk in een zwembad gelegen van een hotel in Eldoret. ’s Avonds met Lei naar Nairobi gevlogen. ’s Avonds was ik in mijn hostel van de eerste drie weken, het voelde net als thuis komen voor mij.

Maandag 16 mei
Maandag heb ik een dagje op kantoor gewerkt. Mijn ervaringen besproken met mijn collega’s. Was interessant en ze hebben me op ideeën gebracht. De dag vloog voor bij.
’s Avonds wezen uit eten met Hillary voor mijn verjaardag.
Maar ’s avonds kreeg ik mijn grootste verjaardags cadeau. Ik kon mijn moeder en zus op gaan halen van het vliegveld want ze kwamen een week op vakantie bij mij. In totaal ben ik 15 weken in Kenia, 12 weken voor mijn stage en 3 weken voor vakantie. Waarvan deze week mijn eerste week vakantie was. Die avond hebben we met z’n drietjes geslapen in mijn hostel .

Dinsdag 17 mei
Dinsdag ochtend dacht ik, laat ik de vakantie goed beginnen met een goed ontbijt bij mij in het winkelcentrum. Daarna werden we opgehaald door Antonie, die de rest van de week onze chauffeur was. De eerste dag hadden we uitgetrokken voor mijn stage. Ik wilde ze graag laten zien wat ik die 15 weken in Kenia allemaal uitspook. Het begon bij het kantoor van Agriterra. Daarna zijn we doorgereden naar Mukurwe-ini, waar Vera stage loopt bij een melkcoöperatie. Daar heb ik ze de volgende zaken laten zien:
- De fabriek
- De Sacco
- 2 boeren
- De voerfabriek
Uiteindelijk zijn we met Vera mee naar huis gegaan, waar we met z’n alle hebben gegeten. Ik vond het leuk om aan mijn moeder en zus te laten zien hoe het bij een keniaans gezin er aan toe gaat.
’s Avonds zijn we door gereden naar Nyeri. Waar we hebben geslapen.

Woensdag 18 mei
Woensdag ochtend zijn we door gereden naar Nanyuki. Onderweg zijn we gestopt bij het Tree House. Waar we lekker thee hebben gedronken ondergenot van mijn verjaardagschocolade taart. Het was zo gaaf om in een boomhut thee te drinken. Uiteindelijk hebben we daar ook nog aapjes gevoerd en geaaid.
In Nanyuki aangekomen ons hotel opgezocht en daar geluncht. ’s Middags over een markt geslenterd. ’s Avonds heerlijk gegeten in een Frans restaurant. Eindelijk weer eens een pasta met garnalen gehad.

Donderdag 19 mei
Donderdag ochtend vroeg opgestaan om op safari te gaan in Ol Pejeta Conservancy. Het was zo vet. Ik heb mijn eerste olifanten gezien en de leeuw. We hebben vier van de Big Five gezien, de buffels, de olifanten, de witterneushoorns en de leeuwen. We hebben ook drie activiteiten gedaan:
1. Nijlpaarden-wandeling, alleen helaas geen nijlpaarden gezien, wel een mooi stukje gewandeld.
2. Chimpansees gevoerd. Wat lijken die op mensen zeg.
3. Een zeldzame soort neushoorn geaaid. Schijnbaar zijn er nog maar drie van dat soort op de wereld.
’s Avonds gegeten in een Iers restaurant. En weer geslapen in hetzelfde hotel in Nanyuki.

Vrijdag 20 mei
Vrijdag zijn we naar het Aberdare National Park geweest. Daar gingen we heen voor de mooie natuur en de prachtige watervallen. We hebben een heel mooi autoritje gemaakt door het park. Het was super mooi, echt genoten. Tussen de middag op een super mooie plek gepicknickt.
Aan het einde van de middag zijn we door gereisd naar Lake Naivasha. Om een avond en nacht door te brengen aan het meer. ’s Avonds liepen er nijlpaarden over het terrein heen. We hebben geslapen in een soort van Hutje. Het had wel iets speciaals.

Zaterdag 21 mei
Zaterdag ochtend hebben we lekker ontbeten aan het meer. Het was genieten, wat een mooi uitzicht. ’s Ochtends zijn we op boot safari geweest. Ik had het al een keer gedaan, maar wat was het weer mooi.
’s Middags zijn we gaan wandelen naar een uitzichtpunt waar we gingen lunchen. Dat was ook leuk om te doen, met weer een mooi uitzicht. Daar hadden ze ook giraffen. Heb er zelf eentje geaaid over zijn gezicht. Dat was echt vet. Eind van de middag zijn we terug gereden naar Nairobi. Om half 7 waren we weer bij mijn hostel.
’s Avonds wezen uit eten bij mij in de buurt en een cocktail gedronken.

Zondag 22 mei
Zondag ochtend zijn we wezen ontbijten bij een winkelcentrum bij mij in de buurt. Daarna zijn we naar een Masai-Mara markt geweest. Daar heb hebben we wat dingen gekocht. Ik eindelijk geslaagd voor mijn Keniaanse rok en heb een groot handgemaakt deken gekocht.
’s Middags zijn we wezen wandelen in een bos/park, genaamd Karura Forest. We hebben daar ook gepicknickt. Was mooi en gezellig.
’s Avonds zijn we wezen uit eten met Hillary op een dak van een hotel, met een mooi uitzicht over de stad Nairobi.
Na het eten was het moment daar, weer afscheid nemen van mijn moeder en zus. Wat hebben we samen een leuke week gehad en wat hebben we veel meegemaakt! Bedankt Mam en Fanny.

  • 22 Mei 2016 - 21:02

    Tante Annie:

    Wat mooi om te lezen ! Wat zullen jullie samen hebben genoten !!!☺️

  • 22 Mei 2016 - 21:07

    Ge-anneke Hof:

    Hoi Marly,
    Alweer je vijfde stageweek gehad en al veel coöperaties bezocht. Ik lees dan toch weer verschillen tussen deze bedrijven. Lijkt mij ook heel apart om weer een melkveebedrijf met 125 koeien te zien. En wat gaaf dat jij een rondreis gemaakt hebt met je moeder en je zus, heb je hun ook kunnen laten zien wat jij allemaal doet. Toch erg jammer dat ik niet op stagebezoek mag komen, want ik zou ook weer graag de Big Five weer willen zien!
    Ook nog op safari, gaaf dat je nu ook olifanten gezien hebt, wat zij die indrukwekkend hè? Ik hoop dat jij ook nog een luipaard zult zien, dan heb je de Big-Five compleet.
    Succes weer met je stage!!

    groetjes Ge-anneke

  • 22 Mei 2016 - 21:52

    Tante Lea:

    Oké Marly, heel fijn te lezen dat je, zeker de afgelopen week, intens hebt genoten.
    Was dan ook wel een heel bijzonder bezoek en dat allemaal tussen je stage door...
    Blijf vooral ook doorgaan met schrijven zodat we het bijna mee kunnen beleven...
    Marly, het ga je goed, tot de volgende update.
    groetjes uit Liessel

  • 22 Mei 2016 - 22:00

    Ome John:

    Erg mooi verhaal om een indruk van je te krijgen daar .Geniet ervan. Het beste gegroet Ome John

  • 22 Mei 2016 - 22:01

    Ben Sijben:

    Heel Veel Succes!

    Groetjes Ben

  • 22 Mei 2016 - 22:47

    Hetty:

    Klinkt als een mooie week vakantie met jullie mam en Fanny! Je verhalen blijven indrukwekkend. Heel veel succes en plezier nog! Gr Leo en Hetty

  • 22 Mei 2016 - 23:43

    Marja:

    Hoi Marly, fijn je verhalen te lezen. Ook fijn dat je moeder en Fanny op bezoek zijn geweest en dat jullie samen dit hebben kunnen doen. De tijd vliegt en ik kijk uit naar je volgende verslag!!!! Groetjes, tante Marja

  • 23 Mei 2016 - 09:53

    Jolanda Wijnands:

    Hey Marly

    Wat een mooi verslag! En wat super dat je met jullie mam en Fanny z'n gezellige week hebt gehad en samen veel hebt gezien. Geweldig!!
    Nou meid het ga je goed en wederom veel succes met je werk daar.
    Heeeel veeeel groetjes vanuit de Zeilberg

  • 23 Mei 2016 - 11:00

    Alie:

    Hey Marly,
    Weer een mooi verslag geschreven! Ben benieuwd naar al je verhalen als je weer thuis bent. Wat zullen jullie genoten hebben van elkaar en van Kenia! Nog veel succes daar en geniet ervan!
    groetjes xx

  • 24 Mei 2016 - 08:37

    Willeke:

    Hi schatje,

    wat een mooi verhaal weer!
    Nog veel plezier en succes met alles.

    Liefs,
    Willeke

  • 24 Mei 2016 - 17:36

    Marly Van Paassen:

    Lieve mensen bedankt voor jullie leuke reacties! Het gaat jullie goed! Groetjes en Houdoe!

  • 26 Mei 2016 - 10:13

    Niels Kooij:

    Hoi Marly,

    Net je verslag gelezen, wat maak jij veel mee in Kenia in een korte tijd. Erg leuk om je uitgebreide verslag met ervaringen te lezen. Heb nog een goede tijd verder. Gr. Niels Kooij

  • 28 Mei 2016 - 22:13

    Renske:

    Eiiiiiiindelijk tijd gehad om je blogs te lezen!! Leuk meid, lekker genieten daar :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marly

Derdejaars studente Bedrijfskunde Agribusiness aan de HAS hogeschool in Den Bosch

Actief sinds 29 Maart 2016
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 8688

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 21 Juni 2016

Stage Kenia

Landen bezocht: