stage weken 6, 7 en 8 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marly Paassen - WaarBenJij.nu stage weken 6, 7 en 8 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marly Paassen - WaarBenJij.nu

stage weken 6, 7 en 8

Door: Marly

Blijf op de hoogte en volg Marly

11 Juni 2016 | Kenia, Nairobi

Dit keer een reisverslag van 3 weken, omdat ik heel slecht internet had in deze weken. Was heel blij dat ik nog wel kon whatsappen. Wat heb ik toch weer veel meegemaakt in deze drie weken.

Stage week zes
Maandag 23 mei 2016
Maandag ochtend werd ik om 7 uur opgehaald door Wilfred, weer een andere collega. Hij was dit keer aan de beurt om mij te introduceren bij mijn vijfde coöperatie, Mumberes. Lees hieronder informatie over Mumbers.
Even voor de duidelijkheid ik heb vier collega’s in Kenia. Hillary, mijn stage begeleider, Tjeerd, mijn Nederlandse collega en dan heb je nog Patrick en Wilfred.
11 uur waren we bij de coöperatie. Eerst werd ik rondgeleid door de manager. Daarna werd er een meeting gehouden, om mij bezoek en planning te bespreken.
1 uur werd ik meegenomen om te lunchen. Na de lunch ben ik, samen met de extensionman en haar stageloper, naar een boer geweest. Het was eerst 5 minuten lopen naar de matatu (klein busje), daarna 15 minuten in de matatu en uiteindelijk 30 minuten wandelen naar de boer toe. De terug weg was het hetzelfde liedje. Als dat zo steeds moet, kan je niet veel boeren op een dag bezoeken.
’s Avonds werd ik begeleid naar mijn Hotel, op 45 minuten afstand.

Mumbers:
11.000 liter per dag
1.600 Active leden en 3.000 leden in totaal
29 werknemers
Zijn sinds kort begonnen met yoghurt te maken, verder verkopen ze de melk aan een andere verwerker genaamd Daima.
Heeft 4 ophaal routes en ongeveer 100 collection points.
Heeft 4 demofarms en 3 agrovets (soort van boerenbond)

Dinsdag 24 mei 2016
Dinsdag ochtend werd ik opgehaald door een taxi. Ik dacht daar moet ik lang op gaan wachten, maar het viel mee, maar 10 minuten. Uiteindelijk was ik half 9 op de coöperatie. We hadden afgesproken dat ik die dag boeren zou gaan bezoeken. Voordat we weg konden was het weer 10 uur. Het was 30 minuten achter op de scooter, naar de eerste boer. Heel gezellig en interessant zitten kletsen met deze boer en boerin. Deze boer had een studieclub op gezet. Hij was de voorzitter en organiseerde twee trainingen in de maand. Was erg onder de indruk. Uiteindelijk waren we half 1 weer terug op de coöperatie. Zouden om 1 uur gaan lunchen, wat uiteindelijk half 2 werd.
’s Middags ben ik naar een basisschool geweest. Bij deze basisschool hadden ze in totaal 12 koeien en kalveren. Ze hadden koeien om extra inkomen te generen voor de school en om de kinderen wat bij te leren over het houden van koeien. Was ook bij een klas binnen geweest, bij een groep 8 denk ik. Dat was een leuke ervaring. Kinderen in dorpjes zien één keer per jaar of minder een “witte persoon”.
Na het bezoekje aan de school ben ik nog naar een andere boer gegaan. Een boer met 3 koeien en 3 kalveren.

Woensdag 25 mei 2016
Woensdag ochtend werd ik weer om half 8 opgehaald. Dit keer werd het tien voor 8. Uiteindelijk was ik kwart voor 9 bij de coöperatie. We zouden deze dag een training hebben. Zou tussen 9 en 10 beginnen, maar ik weet ondertussen dat dan rond 11 of later begint. ’s Ochtend mezelf, maar nuttig proberen te maken door foto’s te maken van de coöperatie en gegevens proberen op te vragen voor mijn onderzoek. Elke coöperatie moet een Excel sheet met gegevens aan leveren, maar dat is nog al veel gevraagd voor de coöperaties. Uiteindelijk zijn we rond 10 uur vertrokken richting de boer waar de training werd gehouden. Het was bij de boer van afgelopen maandag, dus we waren er ook nog niet één twee drie. We waren er rond 11 uur en uiteindelijk begon de training om kwart voor 12. Toen waren er nog maar 4 boeren aanwezig. Uiteindelijk zijn er 15 boeren geweest op de training. De training was om half 3 afgelopen. Toen nog gezamenlijk geluncht, met rijst en bonen en een kop thee met melk. Half 4 begon de reis weer terug naar de coöperatie. Half 5 waren we bij de coöperatie waar ik nog een uur heb moeten wachten op de taxi. Gelukkig had ik mijn laptop bij en kon ik het een en ander uitwerken. Uiteindelijk was ik 7 uur bij mijn hotel.
Wat was het een dag, veel gewacht en veel naar Kiswahili moeten luisteren. Heb enkelen keren gevraagd of het in het Engels kon of ze het konden vertalen, maar na twee zinnen ging het weer over in het Kiswahili. Werd er een beetje moedeloos van. Vooral de terug weg, moesten we een 3 km wandelen, waar we 45 minuten over hebben gedaan, het ging zo sloom en er werd alleen maar gelachen en ik verstond er niks van. Was echt niet leuk.

Donderdag 26 mei 2016
Donderdag ochtend werd ik weer om half 8 opgehaald. Dit keer heb ik maar 10 minuten moeten wachten en was mooi om half 9 op de coöperatie. Ik had aangegeven dat ik donderdag naar 3 boeren wilde gaan en een gesprek wilde met de manager.
’s Ochtends vroeg ik meteen hoe laat vertrekken we. Er werd tegen me gezegd 9 uur. Half 10 liepen we aan. Onderweg moesten we nog op een andere vrouw wachten die met ons mee zou gaan. 10 uur konden we onze reis voort zetten of uiteindelijk beginnen. Onderweg moest mijn begeleider iets afgeven, daar ook nog eens thee gedronken. Uiteindelijk waren we 11 uur bij de eerste boer. Het was de voorzitter van de coöperatie. Hij wilde een nieuwe stal bouwen voor 6 koeien. Zijn koeien stonden op dit moment buiten. Dus dat was wel interessant.
Rond 1 uur waren we bij de tweede boer en om 2 uur waren we bij de derde boer, waar we uiteindelijk om 3 uur hebben geluncht met bonen en maïs. Om 4 uur waren we weer terug bij de coöperatie. De manager had tijd voor me. Echter was mijn taxi een keer op tijd en ben ik om kwart over 4 moeten gaan. Het gesprek met de manager, zou de volgende dag voortgezet worden. Was kwart over 5 in het hotel. Echter moest ik even de stad in om te gaan pinnen, want kon in het hotel niet betalen met mijn pinpas.
Het was een interessante dag, met interessante boeren, die veel te vertellen hadden.

Vrijdag 27 mei 2016
Vrijdag had ik een typische Keniaanse dag.
Maandag hadden ze een taxi voor me geregeld die me elke ochtend om half 8 op zou komen halen. Was ik vrijdagochtend mijn backpack aan het in pakken werd ik gebeld om kwart over 7 dat hij er al was, of ik op kon schieten. Nauw er word bijna elke dag tegen mij gezegd geen haast in Kenia. Dus ik vertelde hem ik heb nog 15 minuten . Uiteindelijk was ik half 8 buiten was hij er niet. Belde ik hem op zei hij, ik kom vandaag zelf niet maar er komt iemand anders. Dus kon ik nog 45 minuten gaan wachten.
Vrijdag stond er een training op de planning. Het was interessant, helaas wel weer in het Kiswahili. Gelukkig was er dit keer iemand die het een en andere vertaalde. Uiteindelijk mocht ik nog het een en ander over mezelf vertellen en de boeren enkele tips geven.
Ik had gevraagd of ik om 1 uur kon terug reizen naar Nairobi, want het was nog een hele trip. En wilde graag voor het donker in Nairobi zijn. Ze hadden gezegd dat kan niet want de training is later afgelopen. Dus ze zouden een directe matatu voor me regelen om drie uur. Uiteindelijk was de matatu er om half 5 en was ik pas om 10 uur in Nairobi Town en half 11 bij mijn hostel.
’s Avonds had ik afgesproken met Lei, Sofie en Ida om te eten en om op stap te gaan. Uiteindelijk hebben ze een bordje eten voor me bewaard en zijn we snel genoeg op stap gegaan toen ik er was. Het was weer gezellig met ze.

Zaterdag 28 mei 2016
Zaterdag ochtend ben ik vroeg op gestaan om mijn was te doen met de hand. Wat ben ik blij als mijn kleren weer een keer gewassen worden met een machine. Om tien uur belde Ida, dat Sofie graag naar de Elephant Orphanage wilde, waar de olifanten elke dag tussen 11 en 12 uur gevoerd worden. Dus moest me op eens haasten, want het was 30 minuten rijden met de taxi. Uiteindelijk waren we er precies op tijd. Bij David Sheldreck Elephant Orphanage worden jonge olifanten opgevangen. Er worden twee groepen olifanten gevoerd. De eerste groep was van een paar maanden oud tot 2 jaar. De tweede groep was van 2 jaar tot 2,5 jaar oud. Wat was het leuk om te zien.
Daarna Sofie en ik naar Giraffe Centre geweest, waar je zelf giraffen kan voeren. Daar hebben we ook geluncht. Daarna hebben we de matatu terug gepakt naar Nairobi, waar we om half 4 waren. Toen zijn we naar da Masai Mara markt geweest. Zo veel leuke dingen om te kopen. Je moet er echt energie voor hebben om de prijs af te dingen. Daarna zijn we nog lekker pizza wezen eten. ’s Avonds heb ik nog wat opgehaald bij Patrick en Hillary. En heb ik mijn vlechtjes er uitgehaald, wat was dat een werk zeg.

Zondag 29 mei 2016
Zondag ochtend ging de wekker om 5.40, omdat ik een lage reis moest maken naar mijn volgende coöperatie. Heb het hostel om 6.10 verlaten. Was met de taxi naar de busstation gegaan, waar ik de manatu zou nemen. Was er om half 7 en heb tot kwart over 7 moeten wachten tot dat hij uiteindelijk vertrok. Was uiteindelijk 2 uur in Kitale, waar Sarah een externe medewerker van Agriterra op me zat te wachten. Toen even samen boodschappen gedaan. En zijn we uiteindelijk verder gereisd en was nog eens 2 uur. Waren uiteindelijk 5 uur bij mijn gastgezin. Waar ik de komende 2 weken zou slapen. Daar gezellig zitten kletsen. Om 8 uur ‘s-avond gegeten en om 9 uur richting mijn slaapkamer gegaan, was zo moe, na al dat reizen.

Stage week zeven
Maandag 30 mei 2016
Maandag ochtend stond de wekker om 7 uur. Werd ik wakker en was er geen stroom. Dus gedoucht met opgewarmd water. Toen ontbeten met verse gekookte eitjes. Uiteindelijk het huis om 9 uur verlaten, omdat mijn begeleider/gastvader geen haast had.
Deze week ben ik bij mijn zesde coöperatie, Lelan. Hieronder is informatie te lezen over Lelan.
’s Ochtends 2 coöperaties bezocht, waaronder de hoofdcoöperatie. Hier interessante gespreken gehad. Daarna geluncht om half 3. ’s Middags twee boeren bezocht, waaronder een demofarm. Uiteindelijk moesten we om half 7 nog beginnen aan de terugreis op een motorbike, van een uur. Was dus om half 8 thuis. Kenianen eten laat, dus om 9 uur nog aan het avond eten begonnen.

Lelan:
15.000 liter per dag
Bestaat uit 9 coöperaties waarvan 8 actief
Heeft sinds 2,5 maand 5 extensionmedewerkers
Heeft wel een Sacco, geen K.I. of dierenarts

Dinsdag 31 mei 2016
Om zeven uur ging de wekker, was er weer geen stroom. Deze dag stond een farmvisit op de planning en een training. Helaas was het wel 2 uur rijden. We moesten met drie personen, Benson, Sarah en ik, op één motorbike. Uiteindelijk half 9 vertrokken en waren er 11 uur, dus na 2,5 uur. Onderweg een paar keer gestopt, met z’n drietjes op de motorbike is toch wel vermoeiend en niet heel comfortabel. Eerst een gesprek gehad met de locale manager en extensionmedewerker. Daarna zijn we naar een boer gelopen. Hij woonde op de meest mooie plek van Kenia tot nu toe. Super hoog in de bergen met een super mooi uitzicht. Daarna hebben we een training bij gewoond. Echt een grote training, er waren tussen de 90 en de 100 boeren. Was zo bijzonder de vrouwen en mannen gingen niet samen zitten. En de vrouwen waren er weer meer dan mannen. Gelukkig de terug weg konden we met z’n tweetjes op de motorbike. We waren half 8 thuis. Sarah bleef eten, was gezellig.

Woensdag 1 juni 2016
Om zeven uur ging de wekker weer, dit keer was er wel stroom. Deze dag zou ik samen met Benson, mijn gastvader, twee coöperaties bezoeken en drie boeren. We waren half 9 vertrokken en waren om half 10 bij de eerste coöperatie, weer een uur achter op de motorbike gezeten. Heb ondertussen van al dat motorbike zitten wel last gekregen van mijn stuitje. Bij de coöperatie eerst een gesprek gehad met de medewerkers daar. Daarna na een boer geweest. Ondertussen was de extensionmedewerker van dit gebied ook aangeschoven, daar nog een gesprek gehad. Daarna met de extensionmedewerker naar een boer geweest. Daarna samen met Benson en de extensionmedewerker naar een coöperatie geweest en de derde boer van vandaag. Uiteindelijk waren we half zes thuis. Toen mijn blog bij gewerkt, een film gekeken en na 9 uur avond gegeten.

Donderdag 2 juni 2016
Donderdag ochtend begon de dag met mijn backpack in te pakken. We moesten om 9 uur bij het hoofdkantoor zijn, want daar hadden de managers een werkoverleg, en dan kon ik het een en ander met hun bespreken. Uiteindelijk waren wij daar kwart over 9 was er nog maar een manager van de 5. Toen maar eerst tijd en energie gestoken in het invullen van de Excel sheet. Blijft toch echt heel lastig voor de Kenianen om wat gegevens te verzamelen. Uiteindelijk kon de meeting om half 11 beginnen. Half 12 hebben Benson en ik de meeting verlaten, omdat ik die dag nog naar Eldoret wilde reizen, omdat ik daar het vliegtuig naar Nairobi pakte. Om vanuit Nairobi het vliegtuig naar Zanzibar te pakken. Zo gezegd en gedaan. Vanuit Eldoret samen gereisd met Manou (meisje uit de Zeilberg).

Vrijdag 3 juni 2016
Manou en ik landen om half 2 ’s nachts in Zanzibar. Daar een taxi gepakt naar ons hotel. Wat had ik het warm, was blij dat ik nog even een douche kon nemen voor het slapen gaan.
Toen we wakker waren hadden we lekker ontbeten. Er waren al drie vrienden van ons op Zanzibar, Jasper, Hendrik en Sofie, en die hadden al twee scooters gehuurd. Dus wij hadden besloten om dat ook te doen. Manou zou rijden, want ik had niet vaker dan 1 keer scooter gereden. Half 3 was Hendrik bij ons om samen naar het Noorden te reizen. Uiteindelijk waren we half 5 op plek van bestemming. Ik meteen de helder blauwe zee in gerend om te zwemmen. Daarna lekker een biertje gedronken op het super mooie strand. Toen een hotel gezocht, gedoucht en uiteindelijk gegeten op het strand. Daarna nog opstap geweest aan het strand. Was zo mooi en zo bijzonder.

Zaterdag 4 juni 2016
Zaterdag ochtend uitgeslapen, daarna ontbeten aan het strand. Toen naar ons volgende hotel gereisd. Wat was dat een mooi hotel met een super mooi zwembad. ’s Middags lekker naar het strand geweest. Heb vooral voor aan in het water gezeten en genoten van het uitzicht. Om 3 gingen we toch maar eens lunchen, lekker met sushi op het strand. ’s Avonds zijn we bij een Italiaan wezen eten. En natuurlijk weer opstap geweest, weer aan het strand.

Zondag 5 juni 2016
Zondag ochtend weer uitgeslapen natuurlijk, weer ontbeten aan het strand, weer gezwommen in de zee, weer geluncht op het strand. Om 4 uur zijn we terug gescooterd naar de hoofdstad van het eiland want we moesten de volgende ochtend vroeg vertrekken naar het vliegveld. Zondag avond lekker uit wezen eten bij een typisch Marokkaans restaurant (op het eiland waren alleen maar Marokkanen te vinden) op de top van een hotel.

Stage week acht
Maandag 6 juni 2016
Maandag ochtend ging de wekker om 6 uur, omdat we het vliegtuig moesten halen om 8.50. ‘s ochtends wilde we het hotel nog betalen met de creditcard, maar dat ging niet. Uiteindelijk hebben we een werknemer mee naar het vliegveld genomen, want we dachten, daar kunnen we nog wel pinnen. Kwamen we daar waren daar de pinautomaten buitengebruik. Toen moesten we echt gaan, om het vliegtuig te halen. Hij zou de rekening per email sturen. Zo gezegd zo gedaan, later die dag.
In Nairobi aangekomen, moest ik een nieuw visum aan vragen. Gelukkig kreeg ik die. Toen zijn we, Manou, Jasper, Sofie en ik, gezellig buiten op het terras gaan zitten. Sofie moest namelijk een andere vlucht hebben dan ons, vanuit een andere terminal. Uiteindelijk (snap nog steeds niet hoe we het voor elkaar hebben gekregen) hebben we onze vlucht gemist en hebben een vlucht later moeten pakken. Weer 60 euro lichter, haha. Uiteindelijk waren we om half 7 in Eldoret. Ik had s avonds nog een werkbespreking met Sarah en Hillary van Agriterra. Was blij toen ik ’s avonds in het hotel was.

Dinsdag 7 juni 2016
Dinsdag ochtend ging de wekker weer lekker vroeg, omdat Sarah en ik nog eens 4,5 uur moesten reizen. Het hotel ’s ochtends om kwart over 7 verlaten en waren uiteindelijk half 1 bij de coöperatie. Mijn laatste coöperatie alweer, Muruny, lees hier onder meer informatie over deze coöperatie.
’s Middags hadden we eerst een gesprek op kantoor met de extensionmedewerkers. Daarna hebben we 1 van de drie coolers bezocht en twee boeren. ’s Avonds was ik zo moe en voelde ik me niet lekker dat ik om 6 uur te bed ben gegaan, maar ben nog 2 uur wakker geweest voor het avond eten wat om 9 uur was. Zat deze week weer in hetzelfde gast gezin dan vorige week.

Muruny
4.000 liter per dag
Heeft drie coolers
Heeft sinds 2,5 maand 2 extensionmedewerkers
Heeft 4 demo farms, 1 agro vets, 1 Sacco en geen K.I. en geen dierenarts.

Woensdag 8 juni 2016
Woensdag ochtend ging de wekker om kwart over zeven, gedoucht en ontbeten. Had om 9 uur op de coöperatie afgesproken. Woensdag hebben we veel gedaan. Het begon met de tweede cooler te bezoeken, daarna een boer bezocht, een training bijgewoond, een gesprek met de clerk van de cooler gehad, een boer bezocht en een demo farm bezocht. Wat een dag weer. Was om 6 uur thuis met Sarah. Samen wat gedronken en voor voorlopig afscheid genomen. ’s Avonds heb ik aan mijn stageverslag gewerkt. En om 9 uur gegeten.

Donderdag 9 juni 2016
Donderdag ochtend ging de wekker weer om kwart over zeven, gedoucht en ontbeten. Had weer om 9 uur op de coöperatie afgesproken. Deze dag bestond uit de derde cooler bezoeken, 4 boeren bezoeken en een gesprek op het kantoor. De eerste boer was heel bijzonder. Er waren 4 andere boeren naar deze boer gekomen, om te horen wat ik te vertellen had. We hebben denk ik 2,5 uur gediscussieerd over van alles. Ik begin me steeds meer af te vragen, of het wel zin heeft om van alles uit te leggen. Krijg steeds meer het gevoel dat ze toch niks gaan veranderen. ’s Avonds was ik om half 6 thuis. Waar ik weer aan mijn stage verslag heb gewerkt, kan anders zo weinig in een Keniaans gastgezin, zonder internet. ’s Avonds was om 9 uur mijn laatste keer dat ik daar avond deed eten, was gezellig met de kinderen.

Vrijdag 10 juni 2016
Vrijdag ochtend was heel speciaal. Het was iets bijzonders dat ik het huis ging vertalen. Heb daarom een speciaal bandje voor om mijn hoofd gekregen. Super lief.
’s Ochtends had ik een afspraak met de manager (die ik nog niet had gezien) en de chairman (voorzitter van de leden).
’s Middags ben ik gereisd naar Eldoret, waar ik om 5 uur was. Even boodschappen gedaan. Daarna naar Jasper gegaan, daar even gekletst. Vervolgens zijn Jasper en ik een biertje gaan drinken bij een Nederlandse collega van Japser, Witze. ’s Avonds zijn we, Japser, Witze, Ida en ik wezen uit eten bij de chinees in Eldoret. ’s Avonds ben ik nog even mee opstap geweest, maar moest de nachtbus hebben naar Nairobi. Als ik eerder op de avond de bus had gepakt was ik midden in de nacht in Nairobi aangekomen en als ik de volgende dag zou reizen, was ik te laat geweest om Wessel op te halen van het vliegveld, dan maar de nachtbus. Was uiteindelijk wel tegen gevallen.


Ondertussen ben ik al over de helft, nog 6 weken te gaan en dan ben ik al weer thuis. Wat vliegt de tijd voorbij als je het leuk hebt. Hopelijk bij jullie ook!

  • 11 Juni 2016 - 13:37

    Ge-anneke:

    Hoi Marly,
    wat weer een uitgebreide blog. Erg leuk om te lezen en fantastisch dat je zoveel onderneemt en allerlei mensen tegenkomt. Geniet van de safari met Wessel, ik ben erg jaloers!!
    Groetjes Ge-anneke

  • 11 Juni 2016 - 19:15

    Papa En Mama:

    Lieve Marly, je drie weken in de binnenlanden zijn voorbij, een hele ervaring. Je hebt veel mensen mogen ontmoeten. Wat zal jij veel indrukken op hebben gedaan. Geniet nu van de komende weken met Wessel. Heel veel groetjes van papa en mama xxxxxxx

  • 11 Juni 2016 - 21:06

    Tante Annie:

    Nou Marly, wat een uitgebreid verslag!
    Jij maakt nog eens wat mee, erg leuk om alles te lezen!
    Geniet er nu samen maar van

  • 14 Juni 2016 - 10:18

    Tante Lea:

    Hoi hoi Marly, wat kun jij ons veel vertellen...
    Af en toe vraag ik me echt af, hoe doet ze het allemaal...!?
    Daarom petje af Marly en blijf vooral die nuchtere Brabantse meid want op die manier ben je al 'n heel eind gekomen ;-)
    en voor nu; HEEL VEEL PLEZIER SAMEN, GENIET ERVAN en tot later...

  • 18 Juni 2016 - 10:11

    Sanne:

    Wat ben je daar toch veel mooie avonturen aan het beleven! Geniet van de fijne tijd die je nu daar hebt met Wessel! Have fun en hopelijk ontmoet je nog veel mooie mensen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marly

Derdejaars studente Bedrijfskunde Agribusiness aan de HAS hogeschool in Den Bosch

Actief sinds 29 Maart 2016
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 8691

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 21 Juni 2016

Stage Kenia

Landen bezocht: