Derde stage week - Reisverslag uit Mukurwe-ini, Kenia van Marly Paassen - WaarBenJij.nu Derde stage week - Reisverslag uit Mukurwe-ini, Kenia van Marly Paassen - WaarBenJij.nu

Derde stage week

Door: Marly van Paassen

Blijf op de hoogte en volg Marly

03 Mei 2016 | Kenia, Mukurwe-ini

Deze week heb ik weer van alles mee gemaakt.

Maandag 25 april 2016
Maandag ochtend was ik om 8 uur op kantoor. Heb eerst een dik uur op kantoor gewerkt en toen samen met Patrick, mijn collega van Agriterra, met de taxi vertrokken naar de tweede coöperatie, Ndumberi in Kiambu. Waren er ongeveer half 11, was een uur rijden. Eerst een introductie gesprek gehad met de manager van de coöperatie en later ook met de extension officer (dat is in het Nederlands een bedrijfsvoorlichter ).
’s Middags heeft Joan, mijn begeleid extension officer, me een rondleiding gegeven en het een en ander uitgelegd over hoe deze coöperatie werkt. Deze coöperatie lijkt qua opzet heel veel op de vorige coöperatie.

Ndumberi:
3 ophaal routes en 35 verzamelpunten
13.000 liter melk per dag
44% van de melk is voor eigen merk, ze verkopen rouwe melk en yoghurt
De overige 56% wordt door verkocht

Ik ben uiteindelijk met het openbaar vervoer naar huis gegaan. Gelukkig was er een werknemer van de coöperatie die met me mee is gereisd naar mijn eerste overstap plaats, was ongeveer 10 minuten met de matatu. Hij had uitgelegd welke matatu ik nodig had om in Nairobi te komen en verteld hoeveel ik moest betalen. Anders kunnen ze aan blanken soms gewoon meer vragen. In Nairobi kwam Patrick mij ophalen. Voor mijn gevoel is heel het centrum van Nairobi één bus halte. Dit keer kwam ik dus weer op een andere bushalte uit dan vorige week. Patrick heeft me duidelijk uitgelegd hoe ik de komende dagen moest gaan lopen. De bus van Nairobi stad naar mijn “wijk” kan ik voortaan vinden.

Dinsdag 26 april 2016
Dinsdag ochtend verliet ik mijn hostel om half 8. Ik was mijn straat nog niet uit of ik dacht al, dit wordt een lange reis naar de coöperatie. In de straat loodrecht op mijn straat stond het verkeer al stil en daar pak ik de bus richting de stad. Normaal doe ik er ongeveer 30 minuten over naar de stad, maar deze keer een uur. Dus mijn reis begon goed. Uiteindelijk was ik ongeveer 10 uur bij de coöperatie. Dus lekker 2,5 uur gereisd.
’s Ochtends heb ik de benodigde data opgevraagd bij verschillende mensen. Tussen de middag heb ik foto’s gemaakt en gekeken hoe ze yoghurt maakte (’s maandags was er onderhoud aan de apparaten). ’s Middags ben ik mee geweest met een vrachtwagen die de middag melking ging ophalen bij de verzamelpunten. In de route van de vrachtwagen zaten 10 verzamelpunten die hij langs moest gaan.
’s Avonds ging ik uit eten met Lei, Sofie en Patrick, ter eren van Lei’s verjaardag. Lei had een restaurant uitgekozen midden in de stad. Ik zou er zelf heen gaan, rechtstreeks vanuit mijn stage, maar wist de weg natuurlijk niet. Ik was gaan lopen vanuit mijn de bus stop, want was niet ver, had gekeken hoe ik ongeveer moest lopen. Op een gegeven moment, wist ik het niet meer en dacht ik van ga even stil staan en kijk op mijn mobiel. Toen ben ik weer verder gaan lopen, komt er een vrouw naar mij toe en zegt: je tas staat open. Ik helemaal in shock. Gelukkig waren mijn twee voorste vakjes opengemaakt, waar helemaal niks belangrijks in zat en er was niks uit.
Uiteindelijk heb ik gezellig en lekker gegeten. Daarna zijn we nog een drankje wezen doen in een soort van cafe/club. Was weer gezellig!

Woensdag 27 april 2016
Mijn dag begon weer goed. Ik liep naar de bushalte reed er een bus vol door een plas water, waardoor ik helemaal vol zat met spetters. Heel mijn kleren vies, want dat water is bruin van de klei.
Woensdag ben ik drie grote bedrijven wezen bezoeken. Zeer interessant. De grootste had in totaal 92 koeien en kalveren. Hij had er op dit moment 30 aan de melk, maar wilde groeien. En had 15 werknemers. De tweede had 26 koeien en vier werknemers en de laatste had 15 koeien en jongvee.

Donderdag 28 april 2016
Donderdag had ik niet mijn dag. De heen weg duurde veel te lang. En was uiteindelijk 30 minuten te laat, maar dat was niet erg want heb 2 uur moeten wachten tot dat degene met wie ik een afspraak had, tijd voor me had.
Uiteindelijk ben ik donderdag nog naar 6 boeren geweest. Allemaal een eigen verhaal. Met een boer denk ik wel een uur gepraat over de verschillen tussen Nederland en het boeren daar. Echt interessant. Er zijn al verschillende boeren die een week naar Nederland willen komen om te kijken hoe wij het doen.
De terugweg was helemaal niet leuk. We waren op de scooter naar de laatste boer geweest en op de terug weg waren we helemaal nat geregend, ik was helemaal doorweekt. Normaal doe ik twee uur over de reis, maar dit keer langer dan 3 uur. Had ondertussen zo’n honger en had het zo koud, dat ik in de stad maar even snel een pizza heb gegeten. Was zo blij toen ik s avonds om half 8 thuis was. Alleen heel mijn tas was doorweekt. Gelukkig had ik mijn laptop niet bij, maar mijn schrijfblok was wel nat geworden. Kom ik ’s avonds thuis is er geen water, waardoor ik niet kon douchen.

Vrijdag 29 april 2016
Deze week heb ik veel in de bus gezeten en dat viel me erg tegen. Had daarom besloten om vrijdag thuis te blijven, om alles uit te werken.
Eind van de middag begon het weekend. Hendrik en Djoeke (twee Nederlandse vrienden) kwamen naar mijn hostel om de hun slaapspullen bij mij neer te zetten. Want ’s avonds gingen we met de groep naar het koningsfeestje van de Ambassade. We dachten even ontbijt te halen in het winkel centrum bij mij in de buurt. Lopen we naar buiten regende het zo hard. Uiteindelijk toch maar naar mijn hostel gerend. Komen we in mijn straat zien we dat voor mijn hostel 50 cm water staat. Wij gevraagd aan een automobilist of hij ons niet bij mijn hostel afwilde zetten. Komen we bij mijn gate aan, kan de gate niet open door het water. Wij ons zelf maar bij Ida aflaten zetten, want daar moest ik toch nog even heen om te douchen.
Het feest bij de Ambassade begon om half 8, maar wij waren er om 10 uur, omdat het een drama was in het verkeer door het water. We waren dus te laat voor de frikadellen, de bitterballen en de kaas. Het feest eindigde ook om half 12. Maar daarna zijn we gelukkig gezellig opstap geweest.

Zaterdag 30 april 2016
Zaterdag zijn we met de groep van Nairobi naar Nakuru gereisd. Was een lange reis. Tijdens de reis de hele tijd mooi weer gehad, zijn we er bijna begint het super hard te regenen. Uiteindelijk hebben we zaterdag niet heel veel gedaan, maar lekker wezen uit eten en wat gedronken en een paar kaartspellen gedaan.

Zondag 1 mei 2016
Zondag ochtend ging om 5 uur de wekker omdat we op Safari gingen, in het Lake Nakuru National Park. Hier heb ik de eerste twee van de Big Five gezien, namelijk de Buffel en de Neushoorn. Maar nog veel meer andere dieren, zoals zebra’s, giraffen, apen, vogels en nog meer dieren.
Uiteindelijk hebben we ook nog een echt safari avontuur meegemaakt. We kwamen namelijk vast te zitten met de auto. Er was een andere auto in de buurt en die heeft ons er proberen uit te trekken, maar dat lukte niet. We hebben nog geduwd. Na drie uur zijn we opgehaald en hebben we de auto daar achter gelaten. Wat een leuke ervaring, hoort erbij bij de safari.
’s Avonds zijn we wezen uit eten en zijn we nog ergens een drankje wezen drinken en gedanst.

Maandag 2 mei 2016
Maandag 2 mei was een vrije dag, omdat 1 mei de dag van de arbeid was, maar 1 mei viel dit jaar op een zondag, dus werd het een dag verschoven. Dus hadden we een extra dag weekend.
Maandag ochtend zijn we naar Menengai Krater geweest. Deze krater is het overblijfsel van een uitgebarsten vulkaan. Super mooi om te zien en een mooi stukje gewandeld.
Nog lekker geluncht met z’n allen en ’s middag samen met Vera vertrokken naar Nyeri. In Nyeri een ontmoeting gehad met Dik, onze stagebegeleider vanuit Agriterra in Nederland.
Vera en ik werden uiteindelijk opgehaald door de gastouders van Vera, waar ik de komende week ook slaap. Vera loopt stage bij de coöperatie waar ik komende week ook actief zal zijn. Eerst even wezen uit eten en toen naar het huis gereden en lekker geslapen.

  • 03 Mei 2016 - 19:07

    Tante Lea:

    Nou Marly, als ik dat zo lees dan mogen we blij zijn dat we hier wonen al is het maar v.w. het weer!!
    Maar goed dat wist jij allang en dus is het heel bijzonder wat je allemaal meemaakt.....
    Ook dat koningsfeestje, maar waarom pas 29 april...?!
    Niettemin lees ik, dat je je toch wel weet te vermaken en dat je het nog steeds naar je zin hebt.
    Gelukkig, houen zo en blijf ons schrijven ;-)
    groetjes, uit Liessel

  • 03 Mei 2016 - 21:50

    Tante Annie:

    Nou Marly, jij maakt zo wat mee!!
    Het is fijn om het te lezen zodat we toch een indruk krijgen wat je daar allemaal doet!
    Heel veel succes met alles !

  • 04 Mei 2016 - 12:24

    Mieke Van Paassen:

    Hey Marly,
    Het eerste wat me opvalt na het lezen van dit verslag is dat je veel beter in je vel zit! Ik lees niets meer van buikpijn, diarree, geen lekker eten. Super meid! Je begint aardig te wennen en dan kun je natuurlijk ook veel meer genieten.....ondanks alle regenbuien.
    Weer leuke verhalen en leuke foto's. Blijf zo doorgaan, dan kunnen wij hier ook meegenieten.

    Groetjes van ons allen vanuit Deurne.

  • 04 Mei 2016 - 12:35

    Mama En Papa:

    Hallo lieve Marly,

    Wat leuk dat je van elke dag iets opschrijft en dat met ons deelt. Het is leuk om te lezen. Jammer dat het af en toe zo regent en dat dan het hele verkeer daar dan last van heeft.
    Genieten doe je ook als we al je foto's zien. We blijven contact houden en blijven je volgen.
    Lieve groeten van papa en mama xxxxxxx

  • 05 Mei 2016 - 22:08

    Ome Jan:

    Spannend wat je allemaal meemaakt. Ik word nu toch wel heel jaloers op jouw. Geniet ervan en blijf je mooie verhalen voor ons opschrijven.

  • 08 Mei 2016 - 20:30

    Ge-anneke Hof:

    Hoi Marly,

    weer een leuk reisverslag van je van afgelopen week. Balen van het slechte weer!! Maar wat gaaf dat je veel onderneemt in het weekend en met allerlei mensen optrekt. Erg knap in je uppie op stage maar dan ook zulke leuke meemaken. Knap!!

    Succes weer komende week met je stage!
    Groetjes Ge-anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marly

Derdejaars studente Bedrijfskunde Agribusiness aan de HAS hogeschool in Den Bosch

Actief sinds 29 Maart 2016
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 8703

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 21 Juni 2016

Stage Kenia

Landen bezocht: